Hvordan udgiver man en pressemeddelele?

Hvordan udgiver man en pressemeddelele?

25. marts 2020 Slået fra Af admin

Ved udgivelse af en pressemeddelelse er der nogle kriterier du kan gå igennem for at sikre dig, at din pressemeddelelse indeholder de relevante elementer for en udgivelse. Disse kriterier vil bliver gennemgået nedenfor, men du kan orientere dig yderligere ved at gå til Udgiv pressemeddelelser og læs om hvordan man udgiver en effektiv pressemeddelelse. 

Hvem er din modtager?

Når du udgiver en pressemeddelelse gøres dette ved at udsende teksten i et overskueligt layout til alle relevante nyhedsplatforme. Oftest sendes din pressemeddelelse afsted som en e-mail, og modtageren er al relevant presse og presseansvarlige fra forskellige nyhedsmedier, presserum, og så videre. Det er derfor vigtigt at du har din modtager for øje, når du udgiver din pressemeddelelse. Den skal være formuleret kort og præcist, med et overskueligt og proffessionelt design, som gør pressemeddelelsen læservenlig. Derudover skal e-mailen, som du sender afsted, være formuleret formelt og præsentererende, da du vil give et godt og relevant indtryk hos dine modtagere. 

Hvad er dit formål?

For at sikre at din pressemeddelelse er klar til udgivelse er det vigtigt, at du har gjort dig helt klart hvad dit formål med pressemeddelelsen er. Den nyhed, som du sidder inde med, skal formuleres præcist og informerende, så den bliver så læservenlig som muligt. Lad vær med at bruge for lange og snørklede formuleringer – kom lige til sagen, så din modtager hurtigt og fra start forstår, hvad formålet med din pressemeddelelse er. Det er også særligt vigtigt at du får formuleret din pressemeddelelse på denne måde, så hvis pressen eventuelt vælger at samle op på din nyhed, så kan der ingen misforståelser opstå, fordi du har fået formuleret formålet med nyheden fuldstændig klart. 

Hvordan ser min pressemeddelse ud?

Når du udgiver din pressemeddelelse får du en stor modtagergruppe, afhængigt af hvor mange medier og nyhedsplatforme du kontakter. Det er derfor højst nødvendigt at være opmærksom på, at din pressemeddelelse præsenteres på en overskuelig og læservenlig måde. Dette indebærer både at den ser proffessionel ud og heller ikke indeholder for mange elementer. Du kan risikere, at din pressemeddelelse mister fokus blot på grund af et rodet eller overvældende layout, hvilket betyder at indholdet i sig selv ikke får den retmæssige opmærksomhed. Layoutet er altså lige så vigtigt som selve indholdet. En idé er at oprette en simpel skabelon til dig selv, som du kan anvende ved pressemeddelelser, således de både forbliver simple men også overensstemmende for hver gang du udgiver en pressemeddelelse.